Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
Soul Tap
tel. +371 29327182
e-pasts: [email protected]             
  • Par mums
    • Studija
  • Latvijas stepa festivāls 2025
  • Jaunumi
  • Pasākumiem
    • Šovprogramma
    • Stepa dejas meistarklases
  • Nodarbības
    • Pieteikties nodarbībām!
    • Deju nodarbības
    • Nodarbību grafiks
    • Pasniedzēji
      • Annija Mangale
      • Alise Hofmane
      • Rita Biezēka
      • Marta Bīdermane
      • Emīlija Jakadela
    • Cenas
    • Iekšējās kārtības noteikumi
  • Noma
    • Telpu noma
    • Stepa kurpju noma
  • E-VEIKALS
  • Foto
  • Video
    • PAMATSASTĀVS
    • STUDIJA
  • Blogs
  • Kontakti

Stepa vēstures stāsts #1 – pirmsākumi un The Five Points district

25. februāris, 2021 pl. 12:15, 1 komentārs

Madara Miesniece| Soul Tap

Ielūkojoties stepa vēstures lappusēs, tur aizvien paslēpušies aizraujoši fakti un notikumi, kas bijuši mazāk zināmi, lai gan tikpat interesanti un nozīmīgi. Lai iepazītu to, kā stepa pasaule radusies un attīstījusies, sāksim vairāku Stepa vēstures stāstu sēriju, ik reizi apskatot kādu nelielu stepa dejas posmu līdz pat mūsdienām. Šoreiz par dejas pašiem pirmsākumiem un Ņujorkas The Five Points rajonu. 

Ņujorkā, ASV esošais The Five Point district. Tiek uzskatīts, ka šī ir vieta, kur atrodami paši stepa dejas pirmsākumi. Dažādām etniskajām grupām un muzikāli ritmiskajām tradīcijām satiekoties, pamazām radās dejas veids, kuru mūsdienās pazīstam kā stepu.

Ņujorkas bēdīgi slavenais rajons The Five Points district. (foto: Bettmann/Getty Images)


Jau 17. un 18. gadsimtā, Atlantijas vergu tirdzniecības laikā, afrikāņu vergiem ilgajā ceļa posmā tika piespiesta dejošana un uzstāšanās uz kuģa klāja ar mērķi izklaidēt kuģa kapteini un personālu, kā arī saglabāt labu fizisko formu un iespējami samazināt nāvju skaitu.

Ziemassvētku vakars kādā plantācijā – dejas un muzicēšana. (foto: Library of Congress)

Nonākot Amerikas plantācijās, sazināšanās un sakaru dibināšanas nolūkos Āfrikas vergi izmantoja bungas un sitamos instrumentus. Tuvojoties 18. gadsimta vidum, vairākos ASV štatos šie instrumenti tika aizliegti – sākot ar Ziemeļkarolīnu, Dienvidkarolīnu un Džordžiju, kuriem vēlāk sekoja citi štati. Iemesls bija gaužām vienkāršs – plantāciju īpašnieki instrumentus un muzicēšanu uztvēra kā vergu savstarpēju slepenu ziņojumu nodošanas veidu, kas varēja kaitēt pašiem īpašniekiem.

Darbs kokvilnas plantācijā.

Kopš tā laika vergi sāka izmantot visu, kas vien bija pieejams – klaudzināšanu ar rokām, sitienus ar kājām, karotes un citus priekšmetus, kas noderēja ritmu radīšanai, kā arī izmantoja balsi. Tas viss radīja stabilu pamatu Āfrikas kultūras un mūzikas tradīciju saglabāšanai Amerikas Savienotajās valstīs.

Five Points – Ņujorkas bīstamākais graustu rajons. 1890. gads. (foto: New York Public Library)

Nozīmīga vieta stepa vēsturē ir Ņujorkas The Five Points rajonam, kas lielākoties guva bēdīgu slavu un kļuva zināms kā noziedzīgu grupējumu un imigrantu mītnes vieta, tomēr tieši te bija tā vieta, kur dažnedažādas kultūras un rases bija sastopamas vienuviet. Vēl pirms 19. gadsimta sākuma afroamerikāņi un īri šeit dzīvoja blakus – vienā kopienā, tomēr ar atšķirīgām tradīcijām un kultūras iezīmēm, kas pastāvēja līdzās. Šī dažādība deva iespēju attīstīties jaunām radošām izpausmēm – muzikāliem, ritmiskiem un citiem laika pavadīšanas veidiem.

Mulberry Bend – viens no noziedzīgo grupējumu kontrolētākajiem un bīstamākajiem apgabaliem Five Points rajonā. 1896. gads. (foto: Jacob Riis/Wikimedia Commons)

Tā rezultātā pati stepa deja sāka attīstīties 19. gadsimta beigās, apvienojoties Āfrikas tradīcijām, britu clogging (dejas veids, izmantojot apavus ar koka zoli) un īru jigging (īru tradicionālā deja mūzikas pavadībā). Turpinot attīstīties un gūstot popularitāti vēlākos gados, tā kļuva par mums zināmo un amerikāņu kultūrai raksturīgo dejas veidu.

Nākamajā Stepa vēstures stāsts #2 lasi par stepu un džeza mūzikas pirmsākumiem Kongo laukumā Ņūorleānā.


Avoti:

  1. Knowles, Mark. 1954. Tap Roots: The Early History of Tap Dancing. North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers.
  2. Zhao, He. 2018. ‘No Drums Allowed: Afro Rhythm Mutations in North America’, Medium, https://medium.com/@leohezhao/no-drums-allowed-afro-rhythm-mutations-in-north-america-8230a5a663c0
  3. Rusty, Frank. 2006. ‘Tap Dance’, Encyclopedia Britannica, https://www.britannica.com/art/tap-dance

1 komentārs - Stepa vēstures stāsts #1 – pirmsākumi un The Five Points district

Sandra - 15. aprīlis, 2021 pl. 12:46
Ar interesi lasu jūsu rakstus par stepa dejas vēsturi un attīstību. Gaidu nākamo rakstu.

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • SEZONAS NOSLĒGUMA KONCERTS – VASARA 2024
    26. jūn. 2024
  • Stepa dejas brīnumbērns – Savion Glover
    9. jūl. 2021
  • Ja esi nolēmis spret pirmo soli
    13. mai. 2021
  • Stepa vēstures stāsts #1 – pirmsākumi un The Five Points district
    25. feb. 2021
  • Stepa dejas improvizācija
    24. okt. 2020
  • Stepa dejotāju himna - Shim Sham
    30. aug. 2020
  • Nometne!
    7. aug. 2020

Soul Tap blogs

Šeit dalāmies ar stepa dejotājiem aktuāli izglītojošu informāciju, stāstām par savu pieredzi un kopā pētām, kas tad īsti ir stepa deja un kā to dejo.

*Ja vēlies pievienot kādu no saviem rakstiem vai pārdomām, droši sūti informāciju uz e-pastu: [email protected]

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Pieteikties nodarbībām!
  • Privātuma politika
Soul Tap Studio